Όλες οι σύγχρονες παιδαγωγικές έρευνες, θεωρίες και μέθοδοι, συμφωνούν στο ότι τα πιο σημαντικά στοιχεία που χρειάζεται να διδάσκουμε σήμερα στους μαθητές μας είναι: η επικοινωνία, η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η κριτική ικανότητα. Ένας από τους βασικότερους τρόπους που μπορούμε να καλλιεργήσουμε όλα τα παραπάνω στους μαθητές μας, είναι ακολουθώντας το μοντέλο της διερευνητικής μάθησης.
Τα παιδιά έχουν έμφυτα τα στοιχεία της περιέργειας, της δημιουργικότητας, της φαντασίας και ταυτόχρονα είναι όλα μοναδικά και διαφορετικά. Και αυτό εντοπίζεται στα ενδιαφέροντα, στα ταλέντα, στον χαρακτήρα τους αλλά και στον τρόπο που μαθαίνουν. Έτσι, κύριο μέλημά μας πρέπει να είναι το να παρέχουμε στα παιδιά τις κατάλληλες συνθήκες στο μαθησιακό τους περιβάλλον, έτσι ώστε να «ξυπνήσουμε» αυτά τα στοιχεία, να τα καλλιεργήσουμε και να τα εξελίξουμε.
Η διερευνητική μάθηση βασίζεται στη διαρκή έρευνα των μαθητών, που έτσι αποκτούν ενδιαφέρον, κίνητρο, αλλά και ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία. Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις, οι ευκαιρίες και το κατάλληλο κλίμα για μάθηση, η οποία δεν είναι βαρετή και ανούσια για τα παιδιά και δεν είναι αποκομμένη από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Επιπλέον, η διερευνητική μάθηση είναι δομημένη έτσι ώστε να «δίνει χώρο» στους μαθητές, οι οποίοι αποκτούν άποψη, ευθύνες, ρόλους και συμμετέχουν στις αποφάσεις που σχετίζονται με τη μάθησή τους. Κατακτούν γνώσεις, έννοιες και δεξιότητες που είναι συνδεδεμένες με την πραγματική ζωή και μπορούν να δράσουν και να τις εφαρμόσουν. Τέλος, μαθαίνουν να εργάζονται σωστά, τόσο ατομικά όσο και ομαδικά, «να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν» αποκτώντας μεταγνωστική σκέψη, αλλά και να αναστοχάζονται σε όλα τα στάδια της μάθησής τους.
Θεματικές ενότητες
- Θεωρητικό υπόβαθρο
- Από τη θεωρία στην πράξη
- Παράδειγμα