Οι θεαματικές μεταβολές στη σύγχρονη οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης, της κινητικότητας των ατόμων και της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, σε συνδυασμό με την αδιάλειπτη παραγωγή νέων επιστημονικών και ερευνητικών δεδομένων, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη συνεχούς επαναπροσδιορισμού και ανανέωσης των γνώσεων και των δεξιοτήτων του κάθε ατόμου. Στο πλαίσιο αυτό, η εκπαίδευση ενηλίκων διαμορφώνεται ως προϋπόθεση και μέσο προσαρμογής των γνώσεων και των δεξιοτήτων στις σύγχρονες εξελίξεις, ενώ ταυτόχρονα ανάγεται ως ένα από τα πλέον σημαντικά πεδία των επιστημών της αγωγής.
Το παρόν πρόγραμμα αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στο θέμα της εκπαίδευσης ενηλίκων τόσο σε επίπεδο θεωρητικό όσο και σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων. Το πρόγραμμα δομείται σε δέκα διδακτικές ενότητες, όπου αφενός διερευνάται η εκπαίδευση ενηλίκων με έμφαση στο εννοιολογικό της περιεχόμενο, στους στόχους και τους σκοπούς που εξυπηρετεί, στις παιδαγωγικές αρχές που πρέπει να τη διέπουν και στην ανάγκη ανάπτυξης ενός θεσμικού πλαισίου διεξαγωγής της μέσα στο οποίο ιδιαίτερη σημασία έχει η πιστοποίησή της ώστε να αποτελεί αναγνωρίσιμο προσόν των ενηλίκων και αφετέρου γίνεται αναφορά στις βασικές αρχές σχεδιασμού υλοποίησης και αξιολόγησης.
Το πρόγραμμα αποτελείται από τις ακόλουθες 10 διδακτικές ενότητες:
Εισαγωγή στην εκπαίδευση ενηλίκων
Ορισμός της εκπαίδευσης ενηλίκων – αποσαφήνιση σχετικών όρων.
Αναγκαιότητα και σκοποί στην εκπαίδευση ενηλίκων – Ιστορικά στοιχεία.
Η εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα: ιστορική αναδρομή, νομοθετικό πλαίσιο & φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα.
Διά βίου εκπαίδευση και μάθηση: ρόλος, λειτουργίες και η θέση της στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παιδαγωγικές αρχές & θεωρίες μάθησης στην εκπαίδευση ενηλίκων
Χαρακτηριστικά των ενήλικων εκπαιδευομένων – εμπόδια στη μάθηση ενηλίκων.
Εισαγωγή στις θεωρίες μάθησης.
Παιδαγωγικές – διδακτικές αρχές.
Μοντέλα εκπαίδευσης ενηλίκων.
Η ομάδα στην εκπαίδευση ενηλίκων
Η δυναμική της ομάδας.
Συγκρότηση, λειτουργία και ρόλοι μέσα στην ομάδα.
Αξιολόγηση της ομάδας.
Ειδικές/ευπαθείς ομάδες εκπαιδευομένων.
Προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων – αναγνώριση και πιστοποίηση στην εκπαίδευση ενηλίκων
Αναγνώριση και πιστοποίηση δια βίου μάθησης – αναγκαιότητα και οφέλη.
Το θεσμικό πλαίσιο της πιστοποίησης στην Ελλάδα – Φορείς πιστοποίησης.
Ευρωπαϊκό και Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.
Εκπαιδευτικές τεχνικές και μέθοδοι στην εκπαίδευση ενηλίκων
Βασικά στοιχεία εκπαιδευτικών τεχνικών.
Εκπαιδευτικές-διδακτικές ενέργειες του/της εκπαιδευτή/τριας ενηλίκων.
Μέσα διδασκαλίας και μάθησης.
Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων.
Προγραμματισμός διδασκαλίας στην εκπαίδευση ενηλίκων
Αναγκαιότητα, είδη, σκοποί και βασικά ερωτήματα του προγραμματισμού διδασκαλίας.
Στόχοι διδασκαλίας και μάθησης.
Σχέδιο/σενάριο διδασκαλίας και μάθησης – θεωρητικά στοιχεία και ενδεικτικοί άξονες.
Σχέδιο/σενάριο διδασκαλίας και μάθησης – πρακτικά παραδείγματα.
Η μέθοδος project στην εκπαίδευση ενηλίκων
Ιστορική αναδρομή της μεθόδου project.
Η τεχνική της μεθόδου project.
Παράδειγμα ενός project στην εκπαίδευση ενηλίκων.
Διαπιστώσεις – συμπεράσματα γύρω από την εφαρμογή της μεθόδου project στην εκπαίδευση ενηλίκων.
Η μικροδιδασκαλία ως μέθοδος εκπαίδευσης ενηλίκων
Εισαγωγικά – Γενικά στοιχεία για τη μικροδιδασκαλία.
Μοντέλα μικροδιδασκαλίας.
Σχέδιο προγραμματισμού και διεξαγωγής μικροδιδασκαλίας.
Αξιολόγηση μικροδιδασκαλίας – πηγές ανατροφοδότησης.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην εκπαίδευση ενηλίκων
Ορισμός και θεωρητικό πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Ο ρόλος των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας.
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση ενηλίκων
Αξιολόγηση και εκπαίδευση ενηλίκων: Θεωρητικές και μεθοδολογικές αρχές.
Μορφές, Μέθοδοι και Τεχνικές αξιολόγησης (Ι).
Μορφές, Μέθοδοι και τεχνικές αξιολόγησης (ΙΙ).
Σχεδιασμός, υλοποίηση και έλεγχος πλάνων αξιολόγησης.