Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία, η συστηματική ενημέρωση και η εξοικείωση με την ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ), τη συνθήκη της αναπηρίας, της επαγγελματικής συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού σε άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες (ε.ε.α/α.).
Ειδικότερα, εστιάζει σε ένα πλήθος κομβικών ζητημάτων, πρακτικών και προτάσεων τα οποία ξεπερνούν τους βασικούς στόχους που είχε ο επαγγελματικός προσανατολισμός και η συμβουλευτική τις προηγούμενες δεκαετίες, όπως η υποβοήθηση του ατόμου στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και την υλοποίηση μεταβάσεων. Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση των λειτουργών της συμβουλευτικής, ώστε να είναι ικανοί/ές να βοηθούν και να ενδυναμώνουν το άτομο με ε.ε.α./α. να λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική και επαγγελματική του πορεία, να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία του με βάση τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του, καθώς και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του διαδρομής.
Η πρωτοτυπία, αλλά και συνάμα η πρακτική αξία του προγράμματος, έγκειται στο ότι εστιάζει στο άτομο με ε.ε.α./α. τόσο στη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση και συμβουλευτική, όσο και στην τριτοβάθμια, με στόχο την πιο αποτελεσματική λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη.
Στόχοι του Προγράμματος
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο/η επιμορφούμενος/η θα είναι σε θέση να:
• Να γνωρίζει και να εξοικειωθεί με βασικές έννοιες, όπως ειδική αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ), άτομο με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες (ε.ε.α./α.), επαγγελματική συμβουλευτική, επαγγελματικός προσανατολισμός.
• Να κατέχει γνώσεις που αφορούν στη συλλογή, ανάλυση, σύνθεση και οργάνωση πληροφοριών για τον εαυτό, την εκπαίδευση και τα επαγγέλματα, καθώς και τη λήψη αποφάσεων, την επίλυση προβλημάτων και την υλοποίηση μεταβάσεων.
• Να βοηθά το άτομο να λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση με την εκπαιδευτική και επαγγελματική του πορεία, καθώς και να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία του.
• Να υποβοηθά ένα άτομο στη λήψη εκπαιδευτικών και επαγγελματικών αποφάσεων με βάση τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες, και τα ενδιαφέροντά του καθώς και τις συνθήκες της αγοράς εργασίας, σε όλες τις φάσεις της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του διαδρομής.
• Να γνωρίζει και να αναλύει την κοινωνική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ελλάδας για τα άτομα με ε.ε.α./α.
• Να εμβαθύνει στις αρχές της κοινωνικής οικονομίας και στην κοινωνική επιχείρηση. Επιπλέον, έμφαση δίνεται στα προγράμματα επιδότησης και στις καλές πρακτικές που αφορούν άτομα με ε.ε.α./α.
• Να γνωρίζει τις διαδικαστικές λεπτομέρειες που αφορούν στους μαθητές με ε.ε.α./α. και την πρόσβαση ή/και περιορισμούς στην τριτοβάθμια εκπαίδευσης ώστε να παρέχει ορθή πληροφόρηση.
• Να έχει βασικές γνώσεις και εμπειρίες για την επαγγελματική εκπαίδευση – αποκατάσταση ατόμων με ε.ε.α./α.
• Να κατέχει βασικές αρχές συμβουλευτικής και στήριξης φοιτητών/τριών με ε.ε.ε./α.
• Να συντάσσει σχετικό φάκελο, με τη μορφή Σχεδίου Παρέμβασης με αναφορά σε ομάδα στόχο ή/και μεμονωμένο άτομο και σε αντικείμενο συναφές με την ειδικότητα ή/και το επίπεδο εκπαίδευσής του