Νέα
16/05/2017

10 τρόποι για να μείνετε υγιείς αυτό το καλοκαίρι

του Α. Γερασιμάτου

Καλοκαίρι σημαίνει Ελλάδα. Καλοκαίρι σημαίνει ήλιος, θάλασσα, νησί, παραλία, άμμος, surfing, beachvolley, πισίνα, διακοπές. Σημαίνει μπάνια, ηλιοθεραπεία, barbeques, πάρτι δίπλα στο κύμα, κ.α.

Τυγχάνει όμως πολλές φορές τα σχέδιά μας να χαλάνε στις διακοπές μας ή στις δραστηριότητές μας, λόγω αιφνίδιας αρρώστιας ή τραυματισμού ή γεγονότος απρόβλεπτου από το περιβάλλον.

Ας δούμε 10 τρόπους που θα μας εξασφαλίσουν ότι αυτό το καλοκαίρι θα μείνουμε υγιείς και θα χαρούμε τον ήλιο, την θάλασσα και τις διακοπές μας.

1. Καθημερινά αντιηλιακή προστασία
Σε κανέναν δεν αρέσουν ούτε τα ηλιακά εγκαύματα, ούτε η «τηγανισμένη» επιδερμίδα. Η καθημερινή εφαρμογή αντιηλιακής προστασίας είναι άκρως απαραίτητη, διότι το αντιηλιακό όχι μόνο βοηθάει στην πρόληψη του καρκίνου του δέρματος αλλά συμβάλει καθοριστικά και στην επιβράδυνση της διαδικασίας της γήρανσης του δέρματος.
Επίσης τα σοβαρά ηλιακά εγκαύματα μπορεί να οδηγήσουν σε ακραία αφυδάτωση, με αποτέλεσμα την διακομιδή και παραμονή σε κάποιο νοσοκομείο.
Ένα αντιηλιακό με χαμηλό δείκτη προστασίας μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματικό με ένα άλλο υψηλού δείκτη προστασίας. Ωστόσο οι άνθρωποι με ανοιχτό χρώμα επιδερμίδας πρέπει να χρησιμοποιούν αντιηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας, λόγω της λιγότερης μελανίνης στο δέρμα τους.
Τα βρέφη και τα μικρά παιδιά έως 3 ετών, επειδή έχουν εξαιρετικά ευαίσθητη επιδερμίδα και το σύστημα προστασίας τους ακόμη αναπτύσσεται, δεν πρέπει να εκτίθενται στο άμεσο ηλιακό φως, ιδιαίτερα τις ώρες από τις 11:00 έως τις 19:00 κυρίως για τους μήνες από Μάιο έως Αύγουστο.

2. Ντυθείτε ελαφριά
Προτιμήστε βαμβακερά και ανοιχτόχρωμα ρούχα. Φροντίστε να είναι αρκετά φαρδιά ώστε να κυκλοφορεί καλύτερα ο αέρας στο σώμα σας και να αποβάλλεται ο ιδρώτας.
Φορέστε παπούτσια τύπου Sneakers, πέδιλα, σανδάλια, παπούτσια που αναπνέουν.

3. Ενυδατωθείτε
Το νερό αποτελεί το πιο σημαντικό συστατικό στον οργανισμό μας και μας κρατάει ενυδατωμένους, ιδιαίτερα το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες που ιδρώνουμε περισσότερο.
Για κάθε 1 ώρα που βρισκόμαστε κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο, πρέπει να πίνουμε το ελάχιστο 2 ποτήρια νερό ή 2 μπουκαλάκια νερό. Αυτό αποτρέπει την αφυδάτωση και αναπληρώνει τα επίπεδα ενέργειας ενώ κάνουμε ηλιοθεραπεία.
Ακόμη κι αν απολαμβάνουμε ένα δροσερό κοκτέιλ ή τρώμε φρούτα ενώ είμαστε εκτεθειμένοι στην ηλιακή ακτινοβολία, δεν πρέπει να ξεχνάμε να πίνουμε και νερό.
Η μη επαρκής πρόσληψη νερού από τον οργανισμό μας το καλοκαίρι, μπορεί να επιφέρει ήπια αφυδάτωση, συνοδευόμενη από συμπτώματα όπως δίψα, πονοκεφάλους, ξηροστομία, ξηρότητα στο δέρμα, νωθρότητα, κ.α.

4. Τρώτε υγιεινό πρωινό
Οι άνθρωποι πολλές φορές ξεχνούν να τρώνε πρωινό το πρωί πριν βγουν έξω και ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους. Εάν όμως ξεκινήσουμε την μέρα μας χωρίς σωστή διατροφή το πρωί, τότε το σώμα μας, σε συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού και τον καυτό ήλιο, μαραίνεται και ενδεχομένως να οδηγηθεί σε θερμοπληξία, αφυδάτωση ή λιποθυμία. Εξαρτάται και από τις δραστηριότητες που έχουμε να κάνουμε σε εξωτερικούς χώρους.
Ένα καλό υγιεινό πρωινό θα ενεργοποιήσει άμεσα τον μεταβολισμό μας.
Το ελληνικό πρωινό, που περιλαμβάνει ψωμί, βούτυρο και μέλι, τυρί σκληρό ή μαλακό, αυγό βραστό, γάλα και γιαούρτι, καφέ ή τσάι και ένα είδος σφολιατοειδή (τυρόπιτα ή σπανακόπιτα) αποτελεί την πιο ενδεδειγμένη επιλογή. Το ελληνικό πρωινό είναι πολύ πλούσιο σε διατροφική αξία και πρέπει να προτιμάται από άλλου τύπου πρωινά.

5. Αγκαλιάστε τις πιο υγιεινές ψησταριές
Οι Έλληνες αγαπάμε την παραδοσιακή ψησταριά με το γύρο, τα μπιφτέκια, τα σουβλάκια, τα χάμπουργκερ, τα χοτ-ντογκ, κ.α. Αντί γι’ αυτά ας επιλέξουμε πιο υγιεινές και νόστιμες συνταγές στις οποίες συμπεριλαμβάνονται κοτόπουλο στη σχάρα, φρέσκο ψάρι στη σχάρα, ψητά λαχανικά, χταπόδι ψητό, καλαμαράκια ψητά, γαρίδες τηγανιτές, γαύρος τηγανιτός, χόρτα, σαλάτες, κ.α.
Καλό είναι να αποφεύγουμε τις ποικιλίες κρέατος και τους δίσκους με τα ορεκτικά, γιατί παρασυρόμαστε στην υπερκατανάλωση μεζέδων.

6. Αποφύγετε τα οινοπνευματώδη
Είναι κατανοητό ότι κατά την διάρκεια του καλοκαιριού και ιδιαίτερα στις διακοπές υπάρχει αρκετός χρόνος για κατανάλωση αλκοολούχων ποτών, είτε σε νυχτερινή έξοδο είτε στην παραλία.
Όταν πίνουμε αλκοόλ κυρίως όταν είμαστε στον ήλιο, προκαλούμε μεγαλύτερη αφυδάτωση στον οργανισμό μας λόγω της μεγαλύτερης απώλειας υγρών από τα νεφρά, γι’ αυτό πρέπει να πίνουμε αρκετό νερό ανάμεσα στα αλκοολούχα ποτά.
Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών, μειωμένη νοητική λειτουργία και μειωμένα αντανακλαστικά, γι’ αυτό και δεν επιτρέπεται ούτε να οδηγούμε ούτε να κολυμπάμε.
Όταν καταναλώνουμε αλκοόλ πρέπει τουλάχιστον αυτό να γίνεται με μέτρο, να μην πίνουμε με άδειο στομάχι γιατί η παρουσία φαγητού στο στομάχι βοηθά στην πιο αργή απορρόφησή του και αποφυγή της μέθης, να πίνουμε πολύ νερό και να πίνουμε αργά το ποτό μας ώστε να διαρκεί περισσότερο και να μην αναγκαζόμαστε να ζητάμε κι άλλο.

7. Κολυμπήστε με ασφάλεια

  • Μην κολυμπάτε με γεμάτο στομάχι, αλλά αφήστε να περάσουν 3 ώρες μετά το τελευταίο σας γεύμα, αλλά μην κολυμπάτε και τελείως νηστικοί, γιατί έτσι δεν θα έχετε δυνάμεις να ανταπεξέλθετε στις απαιτήσεις που υπάρχουν κατά την παραμονή σας στην θάλασσα.
  • Μην κολυμπάτε ενώ έχετε καταναλώσει αλκοολούχα ποτά.
  • Αν κουραστείτε κατά την κολύμβηση ή σας πιάσει κράμπα, μην πανικοβληθείτε. Προσπαθήστε να μείνετε σε οριζόντια θέση στην επιφάνεια της θάλασσας και φωνάξτε για βοήθεια.
  • Αν αισθανθείτε ρίγος ή ζαλάδα, βγείτε αμέσως από το νερό.
  • Μην κολυμπάτε μόνοι σας, μην κολυμπάτε νύχτα σε άγνωστα μέρη, μην κολυμπάτε και μην κάνετε βουτιές σε περιοχές που δεν γνωρίζετε το βάθος και την διαμόρφωση του βυθού.
  • Να παραμένετε κοντά στην ακτή και κοντά σε άλλους λουόμενους εάν δεν ξέρετε καλό μπάνιο. Μηναπομακρύνεστε.
  • Μην μένετε πολύ ώρα στον ήλιο, ιδιαίτερα στα πρώτα σας μπάνια.
  • Υπακούτε στις υποδείξεις του ναυαγοσώστη, όπου υπάρχει.
  • Να έχετε διαρκώς τα παιδιά σας υπό την επίβλεψή σας.Ούτε δευτερόλεπτο μόνα τους.
  • Αποφεύγετε τα σημεία που κινούνται ταχύπλοα ή μικρά σκάφη.
  • Αν αντιληφθείτε ότι κάποιος φωνάζει για βοήθεια μην επιχειρήσετε να πάτε να τον βοηθήσετε εάν δεν γνωρίζετε, αλλά φωνάξτε κι εσείς με την σειρά σας όσο πιο δυνατά «βοήθεια, βοήθεια, βοήθεια».


8. Ταξιδέψτε ανάλαφρα
Στις διακοπές του καλοκαιριού, οι ελαφριές αποσκευές είναι το κλειδί του άνετου ταξιδιού. Παρόλο που θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι τα πήραμε όλα για το ταξίδι μας, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι όλο αυτό το βάρος που έχουμε δημιουργήσει θα το τραβήξουμε και θα το σηκώσουμε μόνοι μας και πιθανόν είτε θα μας ταλαιπωρήσει είτε θα οδηγήσει σε τραυματισμό μας.
Οι ελαφριές αποσκευές αποτρέπουν τους συχνούς τραυματισμούς των ταξιδιωτών, όπως τράβηγμα, διάστρεμμα, πιάσιμο, κ.α.
Εάν τα απαραίτητα είναι πολλά λόγω παρατεταμένου ταξιδιού, πρέπει να σιγουρευτούμε ότι είμαστε εξοικειωμένοι με τον τρόπο ανύψωσης βάρους και τις κατάλληλες τεχνικές, για να σύρουμε ή για σηκώσουμε τις αποσκευές μας. Πρέπει να γνωρίζουμε πώς να λυγίζουμε τα γόνατα, πώς να χρησιμοποιούμε τους μύες των ποδιών μας για να αποφεύγουμε κακώσεις της σπονδυλικής στήλης.
Δεν σηκώνουμε ποτέ, κάτι υπερβολικά βαρύ. Εάν είναι απαραίτητο ζητάμε την βοήθεια άλλων. Πριν σηκώσουμε κάτι, όπως μια μεγάλη βαλίτσα, έχουμε εξετάσει προηγουμένως τις διαστάσεις και το βάρος της, από πού θα την κρατήσουμε και που θα την ακουμπήσουμε.
Πρέπει να φέρνουμε το σώμα μας όσο πιο κοντά στην βαλίτσα που θέλουμε να σηκώσουμε, ανοίγουμε και στερεώνουμε καλά τα πόδια μας στο άνοιγμα των ώμων μας, λυγίζουμε τα γόνατά μας και χρησιμοποιώντας την δύναμη των μυών των ποδιών και των γλουτών μας, την σηκώνουμε. Διατηρούμε τον κορμό μας σε ευθεία θέση. Μετακινούμε πάντοτε ολόκληρο το σώμα μας αντί να στρίβουμε μόνο την σπονδυλική μας στήλη.
Μια ελαφριά αποσκευή είναι φθηνότερη λύση από μια επίσκεψη στον γιατρό.

9. Φτιάξτε το φαρμακείο των διακοπών σας

Πως φτιάχνουμε το φαρμακείο των διακοπών μας;

  • Καταγράφοντας ποιοι θα είναι στις διακοπές μαζί μας: ηλικία, φύλο, φυσική κατάσταση
  • Καταγράφοντας ποιες θα είναι οι συνθήκες των διακοπών μας: ατομικές, ομαδικές, στην θάλασσα, στο βουνό, παρουσία ιατρού ή όχι
  • Καταγράφοντας την χρονική διάρκεια των διακοπών μας: λίγες ημέρες, εβδομάδα, μισός μήνας
  • Καταγράφοντας ποιος θα είναι ο προορισμός μας: στην Ελλάδα, στο εξωτερικό, στην θάλασσα, στο βουνό, στην πόλη, στην εξοχή
  • Καταγράφοντας ποιες θα είναι οι ιδιαίτερες δραστηριότητες: κατασκήνωση, ποδηλασία, σκάφος
  • Φτιάχνουμε λοιπόν ένα φαρμακείο που να περιέχει: Επιδέσμους διαφόρων μεγεθών, γάζες διαφόρων μεγεθών, αντισηπτικά, αντιμικροβιακά, αντιεγκαυματικά, αντιηλιακά, αντιισταμινικά, αντιπυρετικά, εντομοαπωθητικό, καταπραϋντικό για τα τσιμπήματα εντόμων, παυσίπονα, αντιερεθιστικό κολλύριο, παιδικό αντιβιοτικό καθ’ υπόδειξη ιατρού, αντιεμετικά, αντιδιαρροϊκά, θερμόμετρο, σύριγγες των 5 ml, ψαλιδάκι, ένεση κορτιζόνης για αλλεργικά άτομα, ενυδατική κρέμα, hansaplast υποαλλεργικό, φυσιολογικό ορό, παγοκύστες, γυναικείο τσιμπιδάκι, γάντια μιας χρήσεως, καρτέλα τηλεφώνων ανάγκης (παιδιάτρου, οικογενειακού ιατρού, ηλικιωμένων γονέων, κ.α.) , τηλέφωνο κέντρου δηλητηριάσεως 210.77.93.777, κ.α.

Δεδομένο θεωρείται ότι στο φαρμακείο θα βάλουμε και όλα τα φάρμακα εκείνα που λαμβάνει κάποιος για ατομική πάθηση.
Το φαρμακείο φυλάσσεται σε σκιερό και δροσερό μέρος, μακριά από την παιδική περιέργεια, είναι τακτοποιημένο και τουλάχιστον 2 άτομα γνωρίζουν το πλήρες περιεχόμενό του και την χρήση του.

10. Αποφεύγετε τις άσκοπες μετακινήσει στον καύσωνα

Η υπερβολική ζέστη ωθεί το σώμα μας πέρα από τις αντοχές του και όταν η ζέστη συνδυάζεται και με υγρασία, η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματός μας γίνεται επίπονη διαδικασία. Ηλίαση, μυϊκοί σπασμοί, εξάντληση είναι κάποιες από τις απειλές που θέτει ο καύσωνας, γι αυτό:

  • Δεν μετακινούμαστε άσκοπα
  • Παραμένουμε σε κλιματιζόμενους χώρους
  • Πίνουμε άφθονα υγρά και παραμένουμε ενυδατωμένοι
  • Ντυνόμαστε ελαφρά με ανοιχτόχρωμα ρούχα
  • Φοράμε αντιηλιακό, γυαλιά ηλίου και καπέλο εάν κυκλοφορήσουμε έξω
  • Δεν μένουμε σε παρκαρισμένο αυτοκίνητο, ακόμη και υπό σκιά
  • Καταναλώνουμε φρούτα, λαχανικά και ελαφριά γεύματα
  • Κάνουμε δροσιστικές βουτιές σε κοντινές παραλίες ή πισίνες
  • Φροντίζουμε ιδιαίτερα τους ευπαθείς δικούς μας ανθρώπους
Emergnecy, Crisis & Disaster Manager
Εισηγητής Σεμιναρίων Διαχείρισης Κινδύνων & Κρίσεων, Καταστροφών, Εκτάκτων Αναγκών, Εκτίμησης Επικινδυνότητας
email
Ο κύριος ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΑΤΟΣ, εκπαιδεύτηκε και ειδικεύτηκε στην Φρανκφούρτη επί 25 χρόνια στον Deutsches Rotes Kreuz, απ’ όπου απέκτησε την ειδικότητα του Επιχειρησιακού Αρχηγού στο πεδίο των Καταστροφών και το πτυχίο του Εκπαιδευτή Εκπαιδευτών ...


περισσότερα νέα της κατηγορίας

21/06/2017
Καλύτερο online marketing με τη χρήση buyer personas
του Λ.Ψιλούτσικου
11/05/2017
Η δύναμη των bloggers
της Χ. Γεωργοπούλου