02/12/2019

Σχεδιάζοντας μια νέα/μικρή επιχείρηση

του Α. Ξυπολιτόπουλου
Αρθρογραφία

Όλα όσα ξέρεις για τον σχεδιασμό μιας νέας/μικρής επιχείρησης είναι λάθος. Όλα…

Τα business plan, οι ειδικοί σύμβουλοι, οι σπουδές στην Διοίκηση επιχειρήσεων, τα ΕΣΠΑ, οι επιδοτήσεις, το digital marketing, τα startups που παρουσιάζονται ως το απόλυτο επιχειρηματικό σχήμα και το mentoring/coaching που εμφανίστηκε κι αυτό ως απαραίτητο λες και εσύ είσαι ανίκανος να επιχειρήσεις μόνος σου και πρέπει κάποιος να σου κρατάει το χέρι… Εάν όλα αυτά είναι απαραίτητα τότε γιατί οι μικρές επιχειρήσεις χρεωκοπούν συνεχώς; Γιατί δεν αντέχουν τον ανταγωνισμό; Γιατί επιβιώνουν όσο υπάρχει χρήμα στην αγορά και σε κάθε αναποδιά «ξεψυχάνε» κατηγορώντας πάντα όλους τους άλλους -ακόμα και τους πελάτες- και ποτέ την ανεπάρκειά τους; Γιατί η μέση μικρή επιχείρηση δεν ξέρει να πουλάει, δεν έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, δεν έχει στοιχειώδη εξυπηρέτηση, γιατί δεν σε κάνει να θες να πας τρέχοντας να ξανα-αγοράσεις; Εάν όλα αυτά τα επιχειρηματικά εργαλεία είναι απαραίτητα τότε γιατί η εικόνα της μικρής επιχείρησης στην αγορά είναι τόσο χάλια και τα ποσοστά επιβίωσης της νέας επιχείρησης τόσο χαμηλά;;;

Για έναν απλό λόγο… Επειδή όλα αυτά τα επιχειρηματικά εργαλεία είναι ακατάλληλα και αχρείαστα για τον νέο επιχειρηματία και την μικρή επιχείρηση και τους βγάζουν από την απλή πραγματικότητα που είναι ο πελάτης, οι πωλήσεις, η εξυπηρέτηση, η νέα ζήτηση και ξανά από την αρχή. Η ιστορική πορεία της μικρής επιχείρησης το αποδεικνύει. Η ιδιωτική επιχειρηματικότητα 20ου αιώνα γεννήθηκε από ανθρώπους που δεν είχαν κανέναν να τους κρατάει το χέρι όπως ο Henry Ford, ο Walt Disney, ο Ray Croc (McDonald’s) και εταιρίες όπως η Panasonic και η Adidas που ξεπήδησαν μέσα από τα συντρίμμια των παγκοσμίων πολέμων, η Levi’s που βγήκε μέσα από ένα ραφτάδικο και η Harley/Davidson μέσα από ένα σταύλο. Η Coca Cola, τα corn flakes, το Listerine, το Viagra, ο βηματοδότης, ο φούρνος  μικροκυμάτων, το σελοτέιπ, προέκυψαν κατά λάθος (!) ενώ οι εφευρέτες τους έψαχναν για κάτι άλλο. Η Mattel έφτιαχνε κορνίζες πριν φτιάξει την κούκλα Barbie, η πλαστελίνη Play Doh ήταν καθαριστικό για ταπετσαρίες πριν -τυχαία- γίνει παιδικό παιχνίδι, το Play station ξεκίνησε από την επιμονή ενός μηχανικού την ώρα που η Sony δεν ήθελε ούτε να ακούει για κονσόλες gaming.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ένα απλό πράγμα το οποίο κανένας δεν παρατηρεί επειδή όλοι κοιτάζουν προς την μεριά που τους δείχνει το συστεμικό management και ο εντυπωσιασμός των επιχειρηματικών media: ότι η μικρή επιχείρηση δεν προέρχεται από ένα αυστηρό προγραμματισμό σχεδιασμένο από «ειδικούς» manager και υποστηριγμένο από ισχυρούς πόρους & τεχνολογία αλλά ζει μέσα στο μυαλό απλών ανθρώπων και είναι ένα εντελώς άμορφο σχήμα μέχρι να συναντήσει την ζήτηση (τον πελάτη δηλαδή) και να αποκτήσει μορφή. Μέχρι τότε έχει απλό σχέδιο, ευέλικτη σκέψη, ελάχιστους πόρους! Και προέρχεται από απλούς ανθρώπους οι οποίοι το μόνο που κάνουν είναι να παρατηρούν την αγορά και να επιμένουν! Ο Henry Ford και η Este Lauder βρήκαν την επιτυχία στα 40 τους, ο Ray Croc, ο Tony Ryan (Ryan Air) και ο Henry Nestle μετά τα 50 τους, ο Shozo Kawasaki και ο Colonel Sanders ( KFC) μετά τα 60 τους!!! Η Lego προέκυψε από έναν ξυλουργό που μετά βίας έβγαλε το γυμνάσιο, το 10ο παιδί μιας πάμφτωχης οικογένειας που του κάηκε το σπίτι και το εργαστήριο, τον χτύπησε η ύφεση του ‘29-‘30 και μετά πέθανε η γυναίκα του….

Νομίζεις ότι όλοι αυτοί είχαν έναν coach να τους βοηθάει να ανακαλύψουν τον καλύτερο εαυτό τους;;;;…. Ότι είχαν κάποιο αυστηρό business plan να τους κατευθύνει; Ότι είχαν σπουδάσει management ή ότι ένα μαγικό ΕΣΠΑ εμφανίσθηκε από το πουθενά να τους χρηματοδοτήσει;
Αν απλά θέλεις να κάνεις ένα «μαγαζάκι», σου εύχομαι καλή τύχη εκ βάθους καρδίας.  Έτσι κι αλλιώς η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα είναι επιχειρηματικότητα ανάγκης, όχι ευκαιρίας ή επιλογή καριέρας. Θα βρεις πολλούς να σε βοηθήσουν με ΕΣΠΑ, επιδοτήσεις, συμβουλές κι ένα σωρό εξωτερικές εξαρτήσεις που θα κάνουν τα πάντα εκτός από το να σου μάθουν να δημιουργείς αξία, να μαρκετάρεις, να επιμένεις και να αναγεννιέσαι μέσα από τα ερείπιά σου. Εάν όμως θέλεις να γίνεις επιχειρηματίας…. Εάν έχεις το όνειρο της επιχειρηματικής καταξίωσης και προσωπικής αυτονομίας, εάν σε τρώει μέσα σου η φιλοδοξία του να δημιουργήσεις αξία στην αγορά και στον πελάτη σου…. εάν θέλεις να φτιάξεις μια μικρή επιχείρηση και όλο αυτό σου φαίνεται βουνό, διάβασε προσεκτικά ό,τι σου έγραψα, πάρε μια ανάσα και ξανασκέψου το. Εύκολο δεν είναι τίποτα, σίγουρα όχι το επιχειρείν. Είναι όμως απλό! Πολύ απλούστερο από ότι νομίζεις. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να κοιτάξεις. Που; Εκεί που περπάτησαν άλλοι σαν εσένα πριν από σένα.

Το Business Basics ήρθε για να πει τα αυτονόητα και να κάνει τα πράγματα απλά για τον νέο επιχειρηματία και την μικρή επιχείρηση.

Εισηγητής σεμιναρίων επιχειρηματικής ανάπτυξης
Πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων και business coach

Διαβάστε επίσης

Καριέρα, τεχνολογία, συνέδρια και νέα σεμινάρια και επιμορφωτικά προγράμματα. Ενημερωθείτε για θέματα εκπαίδευσης και εργασίας